Svar och sånt

Fick en fråga jag tänkte ta tag i att svara på nu när jag har både tid och ork. 

"Hur är engelskan när man har varit i USA i en månad? Lär man sig mycket eller lite? Vad utvecklas mest talspråket eller skriftspråket? Några tips på hur man kan förbättra sin innan man åker dit till USA?

Vill verkligen bli bättre med min engelska!"

En månad.. Det beror helt på dig som person. Väljer du att vara utåtgående, prata med många och delta i mycket olika saker kommer den utvecklas en hel del! Grejen är att alla ungdomar här pratar ju med slangord/uttryck hela tiden precis som vi gör i Sverige. Så talspråket utvecklas ju typ för bra egentligenif that makes sense. För det är ju inte korrekt engelska. För min del tror jag nog att talspråket har utveckats mest men som sagt det beror ju helt på dig som person. Jag är inte någon som skriver jätte mycket så det är ju därför. Men ju mer man pratar och skriver ju mer utvecklas du, så enkelt är det. 

 

Så lite tips på vad du kan göra innan är att

• Kolla på serier/filmer antingen utan text eller med engelsk. 

• Läsa böcker på engelska, det behöver inte vara jätte avancerade långa böcker men lite är bättre än inget.

• Prata lite engelska med familj och vänner hemma då och då, det gjorde jag mycket med min familj. Mest för jag tycker att det är kul att jag redan då var bätttre än dom. 

• Mitt sista tips beror helt på hur gammal du är och din situation. Men jag valde att byta till en internationell skola på Lidingö som heter Futuraskolan LÄNK  mitt sista år i grundskolan. Det finns några olika utplacerade i Stockholm. Innan jag började där hade jag i princip F i engelska och var otroligt osäker med mina språkkunskaper överlag, redan efter en termin höjdes mitt betyg en massa bokstäver. Skolan är inte som Engelska skolan där typ alla pratar flytande engelska och bokstavligt allt är på engelska. Jag fick otroligt mycket stöd och är så himla glad och stolt över valet jag gjorde. Du behöver inget annat än mod för att komma in. Så det rekomenderas starkt, det hjälpte mig att bli mer naturlig med språket. Engelska är så otroligt nödvändigt oavsett vad du vill göra med ditt liv i framtiden. 

 

 

Förresten, för er som lyssnat på våran poddcast om utbytesår och kanske kommer ihåg att jag nämde att dom är så otroligt otydliga på sms och skriver så gramatiskt inkorrekt.Vore det kul om jag la upp lite sms så ni får se vad jag menar? Det är sjukt.. haha

Livet som mig | |
#1 - - Anonym:

Ja lägg upp sånna sms! Hoppas du har det bra, kämpa på, kraam

Upp